Minnet

Minne, jag har tappat mitt minne....

Glömde ju självklart att fotografera maten jag tillredde. Suck! Nåja, gott var det:) Receptet på grönsakerna är från boken Lilla Lunch Lådan

Rostade medelhavsgrönsaker:
(4 portioner)
1dl olja
4 potatisar i klyftor
1½ paprika i klyftor(den andra halvan kan man ju lägga i salladen då)
1 rödlök i klyftor
1 squash(zuccini/sommarkurbits) i halvmånar
cashewnötter (efter behag men ca 4-5 msk)
torkade aprikoser i strimlor (efter behag, ~75g)
flingsalt/gourmetsalt
nymalen svartpeppar
rosmarin (1tsk torkad, 10-15blad hackad färsk)
1tsk spiskummin
fetaost (jag hade i 200g som jag själv tärnade)

Ugnen på 225 grader. Häll lite olja i bottnen på en ugnsform. Lägg i potatisen och in i ugnen ~10min. Jag lägger potatisen i ugnen lite först för att det tar längre för dom att bli klara. Medan potatisen är i ugnen hackar jag till resten. Lägger allt i ugnsformen och saltar, pepprar, lägger på rosmarin och ringlar över resten av oljan. In i ugnen ca. 20 min till. När det är fem minuter kvar lägg den tärnade fetaosten på grönsakerna så att den mjuknar upp passligt till att görnsakerna är klara.



Från vänster resterna av grönsakerna, resterna av salladen och grönskaerna på bild tagen ur boken.

Köttet hade jag marinerat en par timmar före med ett recept jag hittade på internet.

Köttmarinad
800g kött

1 dl olja
0,5 dl japansk soja
1 msk farinsocker
2 msk hackad färsk chili
2 pressade vitlöksklyftor
1,5 dl finhackad gul lök
0,5 dl vatten

lite hackad rosmarin


Köttet la jag på grillen en stund efter att jag lagt grönsakerna i ugnen.

Till detta serverade jag en av fammos specialiteter. En sallad med rökt sik och mungbönor.

1 hel kruksallad
2 tomater
½ paprika
½ ask mungbönor
lite gurka
oliver
1 rökt sik(självklart färdigt benad)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Såg ju en skymt av dej idag, men glömde fråga... Passar det att du masserar min man oxå? Kan du komma nångång på torsdagkväll?

2010-06-07 @ 16:57:52
URL: http://mamak.peppar.fi
Postat av: Simone

Hmm, 2 msk färsk... Vadå?:) I köttmarinaden :D

2010-06-14 @ 18:59:39
Postat av: sabsa

haha:D ojdå. Ja det var ju det här med minnet då!! Chili ska de va..

2010-06-15 @ 07:02:15
URL: http://sabsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0