Första terminen


Nu har jag gått en termin vid Umeå universitet. Eller snart i alla fall. Så fort jag fått hemtentan skriven och inlämnad så har jag klarat av mitt första halvår. Att jag flyttade till Umeå (utomland och allt) är ingenting jag ångrar, snarare är jag glad att jag vågade ta steget och inte bara följa strömmen som så många gör. Att jag och E hamnade i samma stad och dessutom på samma linje är en slump, jag berättade inte vad jag tänkte då jag sökte och vad jag sedan valde förrän det var försent att ändra sig. Allt detta för att jag inte skulle påverka honom på nåt sätt. Nu hade ju jag en viss påverkan i alla fall då jag hela våren pratade om hur bra min syster tycker att det är i Umeå, även om han inte erkänner att det påverkade!


Beteendevetarhuset, där har vi hållit till hela hösten.


MIT-huset

När jag först kom hit var jag sjukt nervös. Allt var nytt, det var en ny stad och skola och hela systemet i sig var också annorlunda. Tack och lov hade jag två stödpersoner som jag kunde luta mig på; syster och Tove. När väl alla papper och bankkort, id-handlingar och sånt var ordnat så kändes det otroligt bra. I början gillade jag inte att det var så himla mycket med allt.


Jag hittade några fantastiska kompisar nästan direkt och vi har hittat på en massa kul under hösten. Dessuto valdes jag in i FSN:s (FinlandsSvenska Nationen) styrelse och har engagerat mig i det. Det finns så mycket mer än bara skola här. FSN är den av nationerna i Umeå som ordnar flest aktiviteter och evenemang. *stolt FSNare*


Lindellhallen, café och ingång till biblioteket.

Skolan har nog också varit helt okej. Även om jag har varit lite less på ämnet nu det första halvåret. Jag har motiverat mig med att det blir roligare och mer intressant efter julen. Det är nu vi ska börja med Idrottsmedicin Grundkurs 1.


OUC med den här tjejen i spetsen.[foto Google.se]

Dessutom fick jag elitidrottsavtal, vilket vem som helst som tävlar på nationell nivå får. Inom orienteringen och skidåkningen kan man få ännu mer. Elitidrottsavtalet innebär att du får komma med på gemensamma träningar flera gånger i veckan. OUC och Elitskidcentrum ger även vissa ekonomiska fördelar. Jag kom med i OUC och vi får ordnat rabatter på läkarkontroller, tester av olika slag och dessutom rabatt på IKSU kortet. OUC har tre träningar i veckan och dessutom har det hela hösten funnits en orienteringsbana per vecka utsatt. Det har fungerat bra enligt mig med att få några träningar per vecka gemensammt. Det ger större motivation att fortsätta träna och att orka göra nåt på egen hand också. Hur skidåkarna har det ställt vet jag inte, men jag tror att de har ca. 10 träningar i veckan men att en del är samma ifall man inte har möjlighet att delta på morgonen så har man det på kvällen istället. Dessutom ordnas det ett läger för dem på hösten också.





OM det är någon som har frågor eller funderingar kring ökandet till Umeå universitet så svarar jag gärna på frågor :)


campus


campus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0