Idrottsmedicin och vår egen version av halv åtta hos mig ;)

Nu har vi börjat med idrottsmedicin. Alla andra tragglar latinska termer och är helt förvirrade. Nu känns det så otroligt skönt att man gjorde det här förra året och att man inte behöver kämpa så hårt i år. Trots att det bara är ett halvt år sen jag tog min examen så har jag glömt väldigt mycket...alldeles för mycket... Så det är repetition för min del och Lina och jag repeterar på en lite djupare nivå än vad de andra måste lära sig. Bara för att.

I helgen gjorde jag inget. Lite bodypumpträning och yoga och promenader. Jag har sjuk hals och har haft det alldeles för länge. Kan inte ens minnas när jag fick ont i halsen längre. Men det är bara två timmar på morgonen och sen går det över.

Nu över till nåt annat. Vi har ju kockat en del, syster och jag. Dessutom har vi tagit en del bilder. Tyvärr glömde vi bild på förrätten igår men receptet kan jag ju skriva ändå. Igår bjöd vi kusin Anna och Sebastian på mat :) Det blev trerätters med vin till. Inte för att skryta på egen matlagning, men GOTT var det ;)

Till förrätt bjöd vi ett recept från halv åtta hos mig. Hittas på recept.nu Mias räkcheviche


Ingredienser:

1 1 kg räkor (oskalade)
juice från 2 pressade citoner
1 1 st pressad lime
3 3 tsk sambal olek
1 1 st hackad liten gul lök
2 2 st finhackade vitlöksklyftor
1 1 kruka grovt hackad koriander
salt
4 4 skivor vitt bröd
smör
1 1 st pressad vitlöksklyfta
örtsalt

Skala räkorna. Hacka lök, vitlök och koriander. Blanda med sambal oelek och saften från citronerna och limen. Blanda i räkorna. Låt stå en timme.

Jag tyckte det var SKITGOTT. Hade kanske kunnat sila bort lite av spaden innan jag la upp i martiniglas. Dessutom hade inte mango suttit helt fel i chevichen heller.


Till huvudrätt
serverades Potatisterrin med getost, ryggbiff av nöt, örtig portvinssås och lingonpuck. Dessutom hade kusin Anna och Sebastian gjort en sallad.

 

 

Potatisterrin med getost (6 port.)

 

1,2kg potatis

2 dl lätt creme fraiche

200g chévre

1 liten pressad vitlöksklyfta

1 tsk salt

1/2tsk nymald svartpeppar

2 stora ägg

1dl finhackad persilja

1dl finhackad basilika

 

Ugn på 200 grader. Skiva potatisen tunt. Koka upp creme fraichen med getost, vitlök och kryddorna. Blanda ner potatisen. Rör om och bland ner ägg och örter. Ta från värmen.

Lägg bakplåtspapper i en avlång form (2L) Häll i potatisen och platta till skivorna. Grädda på nedersta falsen i 45 min tills den börjar få färg och potatisen känns mjuk. Ta ut och låt stå en stund innan den stjälps upp.

När den kallnat skär terrinen i fyrkanter. Bitarna värms sedan ca 20 min i 175 grader inför serveringen.

 

Örtig portvinssås (6port)

2 dl rött protvin

3 dl rött vin

2 dl vatten

4 msk koncentrerad kalvfond

2 tsk Maizena

50g smör

2 msk färska timjanblad eller 1 tsk torkad

2 msk färska mejramblad eller 1 tsk torkad

2tsk tomatpuré

1/2 liten pressad vitlöksklyfta

 

Koka portvin, vin, vatten och kalvfond tills ca 4dl återstår. Rör ut majsstärkelsen i lite vtten och vispa ner i såsen. Koka upp.

Rör smöret med kryddorna, tomatpurén och vitlöken. (Hit kan förberedas) Värm såsen före servering och vispa i det kalla smöret.

 

Lingonpuck (6st)

2 gelatinblad

1 dl vatten

1 dl strösocker

2 dl frysta lingon

1 msk gin

Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min. Smält dem på svag värme i en liten kastrull tillsammans med vatten och socker. Blanda ner lingon och gin. Skeda upp i små formar eller glas. Ställ i kylen ett par timmar. Stjälp upp vid servering. Om dom inte lossnar från formarna doppa dom i hett vatten.

 

Salladen

ruccola (ca 100g)

delade vindruvor, gröna (ca 250g)

getost (ca 200g)

jordnötter (ca 50g)

balsamico med smak av dadlar

blanda allt och ringla över balsamicon efter eget tycke och smak. Hur mycket man blandar av allt beror också på hur man vill ha det.

 

 

Till efterrätt serverades en dubbelchokladmousse (6 port)

Bottenlagret:

2 dl vispgrädde

150 g vitchoklad

1 ägg

1 dl vaniljkesella

Smält chokladen i vattenbad. Låt svalna lite, men inte så att den stelnar. Vispa grädden. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner kesellan och sist grädden. Häll upp moussen i små glas. Låt glasen stå i kylen medan man gör det övre lagret.

 

Toppenlagret:

150g mörk blockchoklad

8 after eight mintchokladplattor

1 ägg

2 äggulo

2 äggvitor

2 ½ dl vispgrädde

Smält chokladen över vattenbad. Rör ner ägget under kraftig vispning och sedan äggulorna en och en under fortsatt vispning. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa grädden. Rör först ner äggvitorna i chokladsmeten och sist grädden. Fördela smeten i portionsglasen och ställ dem kallt.

Garnera med vispad grädde och after eight.

 

 

 

Nu är det så att jag inte har nån aning om hur köttet tillreddes, mer än att det var i ugn och det blev 60grader varmt i mitten. Men spana in systers blogg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0