Långpannepaj m färs och fetaost

Bara för att jag inte har något bättre för mig, nu då tentan inte tog så lång tid som den skulle så ska jag publicera ett recept på en paj vi gjorde för någon vecka sedan. Den var supergod och perfekt då man har många gäster (Eller som vi, vill ha en massa matlådor).

Ingredienser (12 pers)
6 dl vetemjöl
2 dl grahamsjöl
250 g smör
3 msk vatten
.
Fyllning
3 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 msk rapsolja
800 g lamm-/nötfärs
1 tsk salt
1/2 tsk malen svartpeppar
2 förpackningar krossade tomater (á 500g)
1/2 dl tomatpuré
2 köttbuljongtärningar
1 msk oregano
200 g fetaost
1 burk kalamataoliver
250 g körsbärstomater
4 dl riven ost
.
Gör så här
Hacka ihop mjöl och smör, tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. Tryck eller kavla ut i en långpanna (30x40 cm) Låt stå i kylen 30 min.
.
Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i olja ca 5 min. Tillsätt färsen och låt steka tills den fått fin färg. Krydda med salt och peppar. Tillsätt tomatkross, tomatpuré och buljongtärningarna. Låt puttra ca. 15 min. Krydda med oregano.
.
Skär fetaosten i kuber, låt oliverna rinna av och halvera tometerna. Sätt ugnen på 225 grader. Nagga och förgrädda pajskalet i ugnen ca. 10 min. Häll färsröran i pajskalet och lägg på fetaost, oliver och tomater. Strö till sist över osten. Grädda i ugnen 15-20 min, tills pajen fått fin färg.
.
Servera med en sallad! Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0