Gymkultur

Gymkultur är inget ord som finns i SAOL, men ändå finns det ett fenomen som kallas så. Gymkultur, som jag förstått det, är hur man ska se ut, klä sig och bete sig för att passa in på gymmet. IKSU, där jag går på gym, har även det sin alldeles egna kultur. Förstås är det så att i Umeå och speciellt då på universitetet är det en enorm IKSU-hysteri. Alla tränar där och ofta, med stort O! Det är riktigt galet! Jag har ju trott att jag tränar hyfsat ofta, men icke. Jag ligger i lä om man jämför väldigt många av mina klasskompisar och övriga på universitetet. Många tränar flera gånger om dagen! Som sagt, HELT GALET!

Kulturen där då! Jag var en gång på ett BodyPump-pass där det var en som inte passade in. För alla vet ju att man ska ha så tighta byxor som möjligt och helst en riktigt tight topp till det. Nike-kläder är ju att föredra. Och på varje pass ska man ha olika sorters skor. Gud nåde om man kommer med inneskor till ett danspass, då ska man ju ha dansskor. Ja tillbaka till BodyPumpen. Det var en dam som var första gången, hon hade lösa shorts och en säckig t-shirt utan speciellt märke. Hon sprang runt i salen och värmde upp och alla stirrade! För visst vet ni att man bara ska hämta vikterna innan passet, uppvärmningen får man ju under och då kan man ju inte värma upp innan! Tyckte riktigt synd om den här damen! Tycker också att det är lite konstigt att det inte uppmuntras att folk är där första gången och kanske bara vill pröva nåt nytt.
.
Det där var om gruppass, på gymmet är det likadant! Det duger inte med vilka kläder som helst, inte med vilken frisyr som helst och så ska man ju vara sminkad också. Jag har alltid trott att man inte behöver fixa sig så mycket innan träning. Bara byta om och snabbt lägga upp håret, men... Jag har alltid gått osminkad, i ett par tights och en tshirt och förstås håret lite slarvigt uppsatt. Inte idag dock och mitt i allt fick jag en massa gillande ögonkast, folk hälsade och pratade. Och jag har aldrig kännt mig så naken som då jag hade en topp istället för t-shirt! Men tydligen är det så man ska vara klädd...

Kommentarer
Postat av: Susann

Ja usch. De e just därför som ja int alls trivs på gym å undviker dem så gott de går. Känner mig allti så udda å att ja int passar in.

2012-03-23 @ 21:13:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0