Fammos blåbärspaj

Idag ska vi träffas med tjejerna för, troligen, sista gången innan sommaren. Vi ska ha knytkalas och jag har bakat en (mjölkfri) blåbärspaj á la Fammo. Lite sorgligt känns det att vi inte ska träffas på hela sommaren, men samtidigt ska det bli så himla skönt att få sommarlov. För det betyder att tentorna är över, att sprintFM (nerverna börjar snart komma) är sprunget och en ny träningssäsong tar vid.
.
Denna gång har jag planerat nästan allt själv och bara fått ett ok av Stefan. Så himla kul att det verkar som om man faktiskt lärt sig något på kurserna vi läst nu och faktiskt kan använda det i praktiken också! Han var (nästan) riktigt nöjd med mig och programmet jag tänkt mig så det gjorde mig nöjd och glad=)
Lyckades tappa bort receptet innan jag ens hunnit börja baka så det var bara att försöka köra på minnet. Tror det gick bra men jag är inte helt 100. Så därför får ni nöja er med en bild och inget recept...
Okej, den blev skitgod så jag kanske vågar lägga upp receptet

180 g rumsvarmt smör/mjölkfritt smör
3 kaffekoppar vetemjöl (4,5dl)
1,5 kaffekopp soker (2,25dl)
2 tsk bakpulver
1-2 ägg
0,5 l blåbär


Lägg ugnen på 180 grader. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en bunke. Tryck in smöret i mjölblandningen med tex en gaffel. Inte för mycket det ska bli smuligt. Blanda ägg i, rör inte om för mycket men ändå så att det blir utblandat. Tryck ut 2/3 av degen i en pajform, häll över blåbären, häll över resten av degen. Lägg in i ugnen 30-40 min. Klart


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0