I brist på annat

Då man inte har något bättre för sig kan man alltid se till att koka mat. Det brukar få tiden att gå väldigt fort! Idag slår jag på stort och gör dubbelsats lasagne OCH min special-köttfärssås. Jag har ändå inget bättre för mig då jag har vilodag IGEN! Köttfärssåsen är kanske mer lik en bolognese och ska därför kokas typ 90 minuter. Men det är helt klart värt det i slutändan då man har resultatet i sin hand... mun :D


Lasagne med spenat och pinjenötter (4 pers)
 
400g oxfärs
rapsolja
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 morot
400g krossade tomater
2msk tomatpure
1krm kanel
2 msk kalvfond
150g färsk spenat
½dl rostade pinjenötter
~6 lasagneplattor
salt & peppar

OSTSÅS
50g smör
2msk vetemjöl
4dl gräddmjölk
2dl riven ost

1. Skala och hacka lök och vitlök. Skala morot och skär i små tärningar.
2. Hetta upp olja i stekpannan. Stek färsen, blanda ner lök, vitlök och morot. Låt fräsa någon minut. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré kanel och kalvfond. Låt puttra 5min. Smaka av med salt och peppar.
3. Smält smöret till ostsåsen i en kastrull och pudra på mjölet. Häll på gräddmjölken och låt koka upp under omrörning. Blir såsen för tjock kan man spä på med lite mjölk. Tillsätt osten och låt den smälta under omrörning. Salta och peppra.
(Försiktig så att den inte bränns)

4. Sätt ugnen på 175 grader. Fräs spenaten lite lätt i olja. Blanda ner pinjenötterna.
5. Varva ostsås, köttfärs och lasagneplattor i en eldfast form. Börja och avsluta med ostsåsen. Baka i ugnen ca 35 min. Servera med en sallad.

Egen kommentar: Jag hade gärna haft lite mera lasagneplattor och dessutom lagt lite fetaost mellan lagren.
N´joy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0