Bangkok

Ja det kanske börjar bli dags att uppdatera här igen. Jag drog ju iväg på ett litet äventyr hux flux. Planerat nån form av resa nånstans har jag ju gjort ett bra tag, men så en dag beställde jag biljetter och drog iväg några dagar senare. Jag tog flyg Vasa-Helsingfors-Stockholm-Amsterdam-Bangkok, totalt sett 22h dörr till dörr men inte gick det nån nöd på mig inte. Jag sov som en stock Vasa-Helsingfors, Helsingfors-Stockholm och Stockholm-Amsterdam, sedan sov jag inte lika bra under långflygningen för jag hade två supeririterande grannar som bland annat klagade på ALLT (flygplanet, bolaget, sätena, maten osvosv) högt på engelska så de stackars flygvärdinnorna också kunde höra och förstå...
 
 
 
Schiphol...något större än Vasa flygfält. Hade omkring 2h på mig att byta flyg och det var lite sisomså att hinna :P Eller hinna till den tiden de hade utsatt för boarding iaf. Tror jag gick 3km innan jag var framme vid nästa plan, men ganska skönt att få röra på sig lite emellanåt. Hade inte ens tid att fota kineserna som gick i grupp och var så gulliga. "Ledaren" hade ett metspö med ett mjukisdjur uppe i luften för att alla skulle hitta varandra i trängseln. Gulligt!
Första intrycket av Bangkok från tåget. Mäktigt!
 
Allt gick väl relativt väl fram till Bangkoks "centrum" eller vad man nu ska säga. Sedan skulle jag hitta till hotellet. Jag hade adressen och tänkte att det borde väl gå väge, men se nej icke det. Jag frågade mig fram och blev först hänvisad till BTS skytrain (ett tåg vars bana går några våningar ovanför markplan). Så långt allt väl, men vid stationen jag blev hänvisad till såg de frågande ut och gav en ny station så jag åkte vidare. Där blev jag hänvisad till en ny station osv osv. Jag åkte tåg i över 2h innan jag hittade slutdestinationen och fick börja fråga mig fram på markplan. Thailändare är nog jättetrevliga och hjälpsamma. Ett tips bara: fråga inte om ni inte tror att de kan veta för det ger nog alltid ett svar, men det behöver inte vara rätt... Till slut frågade jag en tonåring i skolunform och en smartphone. Han kunde  engelska och googlade och jag hittade rätt direkt!
 
 På en av de många stationer jag hann utforska.
 

Jag bor på ett ganska lyxigt hotell eftersom jag visste att jag skulle vara slutkörd efter resan och ville veta att jag skulle få ett torrt, svalt rum med en bra säng. Och det fick jag! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0