Farsdag

Idag är det farsdag i Finland och det brukar firas med små presenter och en massa tårta. Eftersom jag inte skulle vara hem-hemma i år på farsdagen och inte Linda heller så beslöt jag att ordna en liten skattjakt istället. Ganska lägligt att lärarna råkade ha fortbildningsdagar i Nokia fredag-lördag så pappa var bortrest. Efter jobbet i fredags åkte jag hem till huset och satte mina planer i verket. Jag diktade ihop fyra kort som jag satte i varsitt kuvert och gömde. Varje kort hade en dikt på fyra rader innehållande en ledtråd om var nästa kunde finnas. På lördagkväll skickade jag ett meddelande att han kunde börja leta. Jo, söndag är farsdag men risken att pappa skulle hitta nåt av kuverten var för stor för att jag ville riskera det.
 
 
Tyvärr gav jag tydligen lite för enkla ledtrådar denna gång...men sånt är livet. Här kommer dikterna:
 
1. Detta du kanske på dig känt,
att du ska få en farsdagspresent.
Du kan börja leta bara du hem hinner,
för att se om du den finner.
En av dina prinsessor har,
i sitt rum lämnat når kvar.
Leta hos den som är brunett,
ty hon har mer under huvudet.
 
2. Om du kan följa ledtrådarnas spår.
du kanske din farsdagspresent får.
Börja där vi lekte som små,
så ska du få ledtråd nummer två.
 
3. Den som spar han har,
så därför käre far
ska du nu visa att du är värsta sprintern,
och rusa till de träd som ger värme om vintern.
 
4. Grattis, du hittills gåtorna lyckats knäcka,
men vi ska se om vi dig ännu inte lyckas bräcka.
På denna plats finns din present,
ett ställe som blir varmt utan att nåt blir bränt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0