Rabarberpaj med krämig fyllning

Till efterrätt åt vi rabarberpaj, receptet hittade jag från matklubben.se

Ingredienser

2 ½ dl vetemjöl
100 g smör
2 msk socker
2 msk kallt vatten

Fyllning:
100 g mandelmassa
400 g rabarber
2 dl créme fraiche
2 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Gör så här

Ugn: 200º.

Finfördela smöret i mjöl och socker till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta raskt ihop till en deg. Lägg den kallt att vila ca 30 minuter.
Tryck ut degen i en pajform, gärna med löstagbar kant. Sätt aluminiumfolie runt kanten och nagga bottnen. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter. Tag bort folien.
Riv mandelmassan. Ansa och skär rabarbern i små bitar. Vispa samman creme fraiche med ägg, socker och vaniljsocker.
Fördela mandelmassan i det förgräddade pajskalet och lägg rabarbern ovanpå. Häll creme fraiche smeten över det hela.
Grädda mitt i ugnen ca 30-­40 minuter eller tills allt har fått fin färg och stelnat. Bjud vispad grädde eller glass till.




Jag gjorde så, efter att ha misslyckats med första degen, att jag gjorde lite enligt eget huvud och betydligt mera deg. Antagligen borde jag ha tagit en mindre form. Hade en Pyrex 27cm i diameter. Men som sagt, gjorde mera deg och det smakade helt bra i alla fall. Istället för att servera glass eller vispgrädde till serverade jag vaniljvisp, även det var ett lyckat drag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0