Räkpaj

Eva å jag kom mitt i allt på att vi ska göra en paj. Det blev en räkpaj med ost och turkisk yoghurt. Gottgott, snålvattnet rinner riktigt i munnen och snart ska vi få sätta tänderna i den. Pajen kom nämligen just ur ugnen.

 

Ingredienser

Pajdeg:
3 dl mjöl
100-150 g smör
Några tsk vatten

Fyllning:
~350g räkor
1 pressad vitlöksklyfta

3 msk turkisk yoghurt

2 msk keso (grynost)
Valfri mängd sugarsnaps(sockerärter)

3 ägg
2 msk dill
Riven ost
Kryddor:
Salt
Citronpeppar

(Vi lade till 1 paprika och 1 lök och tog bort sockerärter)

 

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader.

Börja med att göra pajskalet.
Blanda vetemjöl med smöret och tillsätt vatten om det behövs. Tryck ut pajdegen i en form med avtagbara kanter. Grädda i ugnen i ca 10 min (tills skalet har blivit gyllene)

Fräs vitlöken(paprikan och löken) i smör i en stekpanna. Stek räkorna och krydda med salt och citronpeppar. Blanda sedan ner turkisk yogurt, keso samt dill och värm upp.

Hacka sugarsnapsen och blanda dem med räkorna och yogurtblandningen.

Vispa äggen och blanda dem med räkblandningen i en skål. Häll sedan ner ägg/räkblandningen i pajskalet. Skeda sedan ut klickar av keso samt strö över de andra räkorna (räkor i lake). Strö till sist över riven ost.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 min, tills pajen har fått fin gyllenebrun färg. Klart!

Receptet är stulet från matklubben.se



BTW pajen var ur-god

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0