Citronpaj med jorgubbar och kiwi

Nu har jag alltså bakat ihop en paj för att fira. Det kommer ju så klart att sluta med att jag äter upp hela och lägger mig ned på sängen och kvider av magsmärtor. Det brukar oftast inte vara värt det, men det är ju så gott medan man äter att jag inte kan låta bli. Receptet då...har jag kopierat rakt av från min syster Lindas blogg. Ja förutom den lilla detaljen att jag bytt ut en citron mot en lime.

Här är raringen i ugnen.



Nu ska jag äta tills det står ut genom öronen. :D

MUMS!!!!


Pajbotten:
3 dl vetemjöl
150 g smör
1 msk socker
1 msk vatten
Fyllning:
3 st ägg
1 st citron
1st lime
2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
Garnering:
1 kartong(250g) jordgubbar
3-4 st kiwifrukter
ev. lite florsocker
Gör så här:
Hacka ihop pajdegen av mjöl, smör, socker och vatten. Det går lätt och snabbt i en matberedare. Klä en pajform, ca 28 cm i diameter, med degen.
Ställ formen kallt i någon timme.
Grädda pajskalet ca 15 minuter i 225 grader.
Tag ut ur ugnen och minska värmen till 175 grader.
Riv skalet på citronen och limen. Dela och pressa saften ur dem. Vispa snabbt ihop fyllningens alla ingredienser, det ska bli lätt skummigt. Häll blandningen i pajskalet och grädda vidare ytterligare ca 30 minuter.
Låt kallna och dekorera med jordgubbar och skalad kiwi i skivor. Sikta eventuellt på lite florsocker.

Kommentarer
Postat av: Linn

MMMMM.....ser helt fantastiskt ut. Om man sku vara sådär dukti!

2010-06-15 @ 20:35:51
Postat av: Linda

Mmmm... blev riktigt sugen på att göra den igen.. :) Kanske blir ett projket till midsommar!

2010-06-15 @ 22:33:38
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag gör ju bara som det står i receptet. :) Vet inte vad jag skulle kunna ge för tips.

2010-06-21 @ 08:47:48
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0