Finlandssvensk

Jag läste en bra ledare nu på morgonen. Den handlade om svenskars förståelse för vad en finlandssvensk egentligen är. Den förståelsen mina vänner är minimal för som det står i ledaren: ”När jag är i Sverige får jag ofta frågan: hur kan det komma sig att du talar så bra svenska?" Den frågan hör jag nästan varje gång jag träffar nya människor eller klassikern: "Hur länge har du bott i Sverige då du pratar så bra svenska?" Vidare i ledaren skriver han ”Men som regel förstår rikssvensken inte. De har inte en aning om sin egen historia, till exempel de historiska banden mellan Finland och Sverige.” och hur sant är inte det? Jag tycker att det borde vara logiskt att tänka sig att det pratas svenska i Finland då landet varit en del av Sverige i ett halvt årtusende. Precis som det är självklart att det pratas flera språk i Estland, Nederländerna, Schweiz, Italien och Sydafrika. Det är kunskap de flesta människor i norden har, men inte att även Finland är tvåspråkigt. Det är svagt, mycket svagt!! Något borde kanske göras, men det är ju bara min åsikt.

Med en förhpnning om att någon gång i framtiden slippa förklara hur det kommer sig att jag kan svenska trots att jag är från Finland

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0