Räkgryta

För att fira att Annelis stygn är ett minne blott tillagade vi en utsökt måltid som vi avrundade med kladdkaka och vispgrädde. Räkgryta är en av mina paradrätter, som jag bara tillåter mig själv göra en gång varje halvår för att jag inte ska tröttna på den.
Rätten passar perfekt antingen till vardags eller fest.
Bilden stulen av systeryster.

Ingredienser (6 port):
3 st Gula lökar
8 st Vitlöksklyftor
1,5 dl Olja
3 dl Torrt vitt vin
3 dl Chilisås
600 g Skalade Räkor
1,5 st Fiskbuljongtärning
3 msk Ketchup
3 msk Citronsaft
Tabasco, salt och peppar

Tillagning:
Tina räkorna om de är frusna.
Hacka lök och vitlök och fräs dem i oljan i en medelstor kastrull. Tillsätt alla andra ingredienser förutom räkorna.
Låt koka under lock på medelvärme i cirka 15 minuter.
Tillsätt räkorna. Värm tills de blir varmt igen. Obs! Grytan får inte koka eftersom räkorna kan bli sega.
Smaka av med salt, peppar och tabasco.
Servera med en sallad, vitlökbaguetter och vin :) Det här är vardagslyx det!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0