Mats Chukachuk

Idag har jag Halv 8 hos mig för Anita och Kican. Förra gången var det Anita som lagade maten och hon har satt ribban HÖGT. Ikväll ska jag göra mitt bästa för att försöka bräcka det. Till efterrätt ska jag försöka återskapa Mats chukachuk och om möjligt förbättra receptet lite. Så här har jag gjort:
 
 
Bärgelé (5-6 ganska små portioner):
 
1 dl frusna lingon
4 dl frusna boysenbär
1/2-1 dl limoncello
3 tsk muscovadosocker
1 tsk vaniljsocker
4 gelatinblad (det var kanske lite mycket så det räcker nog med 3)
 
Värm upp bären i en kastrull. Läg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Smaka av bären med limoncello och socker tills du tycker att det smakar bra. Lägg i gelatinbladen och häll upp i portionsskålar. Låt kallna.
 
Mariannecrushmascarpone:
 
1 burk mascarponeost
1 dl vispad grädde
1 påse mariannecrush
1/2-1 dl limoncello
vaniljsocker
 
Vispa grädde och tillsätt lite vaniljsocker. Vispa mascarponeosten och blanda i lite limoncello och mariannecrush. Blanda i grädden och smaka av med mer mariannecrush och limoncello tills det faller dig i smaken. Spritsa marianneblandningen ovanpå bärgelén. Garnera med mariannecrush och ställ kallt.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0