Pulled pork

Jag gjorde en rejäl chansning då jag valde huvudrätt. Jag har aldrig gjort pulled pork förut och jag har aldrig smakat det. Däremot alltid velat testa så nu hade jag ett perfekt tillfälle att göra det. Jag blandade ihop en marinad på måfå och hade det i ugnen lite på högt. Jag serverade köttet med tortilla och lite salladsingredienser + en coleslaw som jag svängde ihop lite på högt. Det blev SUCCÈ!! Supergott och jag är nöjd. Definitivt nåt jag kommer att göra igen. Tack Elbert för lite tips på vägen! :)
 
 
Pulled pork (hade varit nog till 6-8 pers)
1,6 kg gris ytterfilé (det var den minsta biten jag hittade i butiken)
1,5-2dl sweet baby rays hickory beown sugar bbq sauce
1-1,5 dl whiskey, inte speciellt rökig
1 dl olivolja
1 tsk cayennepeppar
1/2 tsk kanel
1/2 tsk muscovadosocker
 
Lät det ligga i marinad lite över 12 h. Sedan hällde jag allt i en stekgryta och hade satt lite olivolja i botten. Jag satte in allt i ugnen, som jag hade på 125°C. Jag tittade till köttet lite då och då. Det fick vara inne i ugnen ca 7-8h, med 2h kvar la jag in lite skivad lök. Med facit i hand borde jag kanske ha vänt steken halvvägs, men det var nog så gott ändå!
 
Jag hade som sagt tortillabröd, coleslav, ruccola, gräddfil, en taco salsa, majs, avocado och ett gott vin (Llai Llai Grenache, 2012 Chile) till.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0