Grundperiod

Nu är vi snart påväg till årets upplaga av Baltic Junior Cup. Jag hoppas vi får en bra resa och fina tävlingar med utmanande banor. En del av orienterarna har påbörjat sitt nya träningsår medan andra snart ska inleda viloperioden. Ett intressant fenomen bland orienterare är oförmågan att förstå vad vila innebär och att förstå varför man tränar olika saker olika tidpunkter på året. Det går inte att bli bäst genom att bara nöta på i skogen, i bästa fall blir du en seg orienterare som orkar hålla en hyfsad fart i skogen men som inte har några andra växlar. Det funkade kanske på 90-talet, men inte nu längre. Orientering har fått nya discipliner och konkurrensen har blivit hårdare runtom i världen. 
 
Att under viloperiod fundera på att springa 2-3h i skogen är ju kanske inte så smart. Det är ju det vi gör i vanliga fall också och under viloperioden ska man hör och häpna VILA och eventuellt motionera med sånt man annars inte sysslar med typ gruppass på gymmet, klättring, bollspel, yoga osv. Möjligheterna är oändliga så varför fastna i att bara springa? Fötterna och benen behöver ju verkligen den där vilan efter en lång och tung säsong, man behöver ju inte vara skadad eller sjuk för att vila....
 
En annan grej som stör mig är tvånget att orientera varje pass. Under grundperioden är det skitsamma med orienteringen, enligt mig är orientering en färskvara. Tekniken sitter nog i ryggmärgen men man kanske kan fräscha upp minnet innan man börjar tävla. Att springa med en karta i hand eller något läsbart i handen är ett sätt att upprätthålla en av de viktigaste teknikerna inom orientering, att kunna läsa och springa på samma gång. Men nån gång måste man vila från allt vad orientering heter och under grundperioden är det kanske mest lämpligt att göra det.
 
Men jag vet inte...kanske jag har fel...detta är mina teorier och tankar och nån annan kan tycka helt annorlunda. Sen är jag nog av åsikten att vi orienterar lite för lite, men eftersom jag också anser att man borde träna orienteringen i tävlingsfart eller högre är det svårt att göra det speciellt ofta under en träningsvecka. Under läger däremot får man bli trött och då kan man köra två hårda pass varannan dag med bra orienteringsteknik om man har förstånd att ta det lugnare de andra träningarna. Eftersom det numera finns tusen läger att åka på anser jag att på hemmaplan kan man fokusera på annat än orientering och fokusera på tekniken på läger...Som sagt...bara mina tankar och funderingar...kanske har jag rätt kanske har jag fel. Orienteringstekniskt har detta upplägg funkat för rätt många...typ en fröken Jansson från Sverige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0