Lugn och fin

Ja det där med lugnt och stilla, det är nog inte min grej...Skulle ta bussen till Phuket town från Khao Lak. Min taxichaffis blev lite sen så jag missade bussen, men istället för att bita i det sura äpplet och vänta en timme började han köra rally på en bergsväg på vilken det dessutom pågick vägbygge. Hjärtat i halsgropen redan från start alltså!
Rally på bergsväg, inget jag rekommenderar för de med svaga nerver! (Japp, jag hade säkerhetsbälte. Är förmodligen enda i hela Thailand som använder sånt, men jag är benhård på den punkten. Synd bara att bälte saknades i 70-talsbussen...!)
 70-talsbussen. Notera instrumentbrädets teknik och jämför med stereoanläggningen i taket (usb-uttag) och samsungs platt-tv (modernare än min egen). Kontraster!
 
Sedan kom jag in i en buss där retro mötte modernt. En dieselluktande buss från 70-talet, med AC, ny stereoanläggning och en stor Samsung platt-tv. Chauffören rökte om vartannat och pratade i telefon om vartannat så han var allt annat än fullt fokuserad på sitt körande. Kul! Då jag kom fram (helskinnad!!) till Phuket town kom det genast fram en taxichaufför. "Bra", tänkte jag så jag skulle slippa leta. Sen börjar han prata om "motorbike" och jag ryckte ifrån honom min väska och sa att jag då inte skulle ha nån motorbike. Gick till närmaste tuk-tuk och frågade vad det kostade, han envisades med att det blir billigare för mig att ta vespa-taxin och släpade med mig till den. Jaha, jaja, om dom nu tjatar! Jag gav med mig och satte mig på den.
 
 
 
En knapp timmes färd på vespa med en fullstor 80L väska och en ryggsäck. Inte så vettigt! Men jag bad om en hjälm och hoppades på det bästa. Var rätt lugn tills även denna chaufför började prata i telefon (?!). Vad är det med chafförer i Thailand alltså? Han pratade lugnt i telefon samtidigt som han åkte slalom mellan bilar. Jag ville blunda, men det är ju inte så bra om man ska hålla balansen på en såndär. Slutet gott, allting gott! NU ska jag ta det lugnt!! Inga fler äventyr för min del!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0