Färgblind

Denna vecka har jag ett digert tävlingsschema. Har möjlighet till tävling varje dag om jag så velat, men jag nöjer mig ändå med tre tävlingar på fyra dagar. Tycker att det räcker så!
 
Igår var jag på sprint-DM i Kristinestad. OK Kristina bjöd på en intressant och tekniskt krävande sprint, vilket är alldeles för sällsynt i Finland! Överlag gick det helt bra för mig, även om löpningen lämnade mer att önska. Totalt 3 vägvalsmissar och lite osäkerhet här och där. Jag kunde dock springa in i ledning och det häll hela vägen så en vinst till mig, en medalj, en mugg och godis! =) Jeii!!
 
Jag hade lite problem i början, för då jag fick kartan i handen hittade jag ingen första kontroll. Jag kollade länge och väl på kartan och till sist fick jag ge mig och följa strecket från K istället. Det var nog lite spännande att se om det faktiskt var min etta eller om jag följt fel.
Bild av herrarnas bana. Vår etta var deras tvåa och inte ser jag den heller...
 Vår bana igår. Vägvalsmissar till 6e, 7e, 12e och 15e kontrollerna. Tappade mest till 12e, typ 15-20s.
 
Problemet för min del var inte att siffran skulle ha varit konstigt placerad eller något liknande. Problemet berodde på att jag helt enkelt inte kan se den! Inte ens efter tävlingen kan jag se en helt tydlig siffra. Jag är nämligen lite färgblind och det kan leda till vissa svårigheter ibland, men oftast går det bra. Problem är till för att lösas och jag klarade ju av det för jag hittade kontrollen och tog mig runt banan.
I de här cirklarna ser jag inte många siffror eller streck eller vad det nu är meningen att man ska se. På första ser jag en 3:a, på den andra en grönare fläck i mitten, den tredje inget alls, inte på den första på nedre raden heller och på den sista kan jag (surprise) inte heller urskilja nåt. Det lustiga är att det står icke färgblind i mina läkarintyg, men jag har aldrig blivit testad. 
 

Nu är jag hemma och laddar inför morgondagens stafett. Jag ska få starta den här gången och det ska bli lite spännande för det är grymt länge sedan jag startat en stafett. Vill verkligen göra ett bra lopp!

Kommentarer
Postat av: Andreas

Här är ett bra test för färgblindhet. Man får till och med veta vilken sorts färgblindhet man har och hur allvarlig den är.

http://www.color-blindness.com/color-arrangement-test/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0