FM i medeldistans

Lördagen var en otroligt intensiv dag, eller det intensiva började redan på fredagen. Då var det avfärd kl 8 på morgonen, framme i Joutseno kl 15, träning kl 16-17 sen middag och sen iväg till tävlingscentralen (TC) och lägga upp tält och vimplar och diskutera lördagen med kollegan.
 
FM dagen då, lördagen, då var det tidig väckning (kl 7) och avfärd. På TC försökte jag hinna prata och peppa så många som möjligt och se till så att de hade med sig allt de behövde till starttröskeln. En starttröskel brukar finnas på FM och andra stora tävlingar och det är en linje påväg till starten de tävlande måste korsa innan en viss tid för att få starta. Detta för att de som startar sent inte ska kunna få några förhandskunskaper om terrängen osv.
 
Det var en varm dag, uppskattningsvis dryga +30°C. Jag hade givetvis ingen solkräm på mig....dumt! Å andra sidan blev jag bara lite lätt röd på ena axeln så jag klarade mig nog rätt bra. I kvalet var det några som inte gjorde sådär jättelysande ifrån sig och det blev spännande att se om de skulle ta sig vidare till A-final. Det är 40 i varje klass som kommer vidare så om det är mellan 60 och 80 startande så får man inte misslyckas helt kapitalt. De flesta av mina adepter kom i alla fall vidare så då var det att försöka hjälpa de ladda om för finalen. Att det var +30 gjorde att det var lite speciella förhållanden och vätskan blev extra viktig. Tydligen hade jag på förhand pratat om matens betydelse men inte nämnt drickans så mycket så det var några som glömde dricka tillräckligt. Synd!
 
När det var dags för finalen bänkade jag mig vid upploppet med telefon i hand för att få online resultat. Det var två oerhört spännande timmar innan vi hade resultaten i vår hand. Glädjande nog var det väldigt många som presterade väldigt bra!! Självklart finns det misstag att rätta till och de flesta kan tänka "om jag inte hade..." men tänker man så kan man nog aldrig vara nöjd. Jag är superstolt över mina träningsgrupper! De satte sig i spel, de kämpade OCH de visade att de kan! Till de som jag räknar som "mina" kom det 3 medaljer och 14 plaketter. Helt bra saldo med andra ord. Dessutom var det flera som inte var långt från medalj så kapaciteten finns, det gäller bara att få till rätt lopp på rätt dag så blir de där 14 plaketterna till medaljer de med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0