Blåbärsmoussetårta

Nu är den klar och vi har knagt av ett litet hörn av den. Tårtan så klart! Emmi, Dimi och jag =radargänget hade en trevlig fikastund då vi kalasade på moussetårtan. Jag följde receptet till punkt och pricka, ja eller i alla fall nästan. Jag läste inte ända till slutet så jag missade att hela formen skulle vara täckt av bakplåtspapper, men det inverkade ju inte på smaken, och så konstaterades åter att tålamod inte är min grej. Man borde ju förstås baka bottnen först och låta den svalna en stund innan man fortsätter med moussen. Dessutom borde man ha tid att låta blåbärspurén med gelatinbladen svalna innan man blandar den med grädden. Dock var tårtan god och den kommer absolut att serveras på mitt kalas:) Så tack till Kalasgott.blogg.se

Och här kommer receptet + mina, icke så hemskt professionella, bilder:



Botten:

200g smör

3ägg
4½ dl strösocker
1 msk vanlijsocker
½ dl ljus sirap
1 dl kakao
2 krm salt
3 dl vetemjöl
½ dl mjölk

2 hackade dubbeldaim

Gör så här:

Smält matfett och ställ åt sidan
Rör snabbt ihop ägg, socker, sirap, kakao, salt och mjöl med en slev
Tillsätt matfett, mjölk och den hackade daimen
Häll smeten i en rund bakplåtspappersklädd form(Med löstagbara kanter)
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader 50-60 minuter



Blåbärsmoussen:

4 gelatinblad
250g frusna blåbär
2 msk vatten

2 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
3 dl turkisk yoghurt

Gör så här:

Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten
Koka upp blåbär vatten och socker
Krama vattnet ur gelatinbladen och vispa i dem i blåbärspurén

Låt svalna

Vispa grädden hårt och rör i yoghurten
Under kraftig vispning, häll i en stråle ner purén i gräddyoghurten
Häll moussen i formen som inuti täckts med bakplåtspapper på kanterna
Frys

Tag fram tårtan och låt den stå i rumstemeratur 5h/ i kylen 12h innan servering.








Kommentarer
Postat av: Anita

Mums! Sir jättegott ut! Måst test lag an själv nån dag :)

2010-04-01 @ 09:56:32
Postat av: sabsa

den va faktiskt riktit bra! och ENKEL bara man har tiden på sin sida!

2010-04-01 @ 16:41:26
URL: http://sabsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0