Havtorns-vitchokladcheesecake m havtornsspegel

På pappas beställning gjorde jag en havtorncheesecake igår. Idag har jag lagt sista handen på den. Synd att jag inte har någon kamera med mig till Finland så det lär knappast bli nån bild. Prövade lyckan med min mobil och kameran på den var inte helt usel.
Hur smaken blev kommer jag att kommentera ikväll då jag fått provsmaka, men först ska botniavasan-gubbarna ha varsin bit (Det gäller att smöra in sig så att man kanske kan få en bra startposition).
Då jag sökte efter recept på google hittade jag inget som föll mig riktigt i smaken så jag har kombinerat flera olika recept och hittat på lite eget däremellan.
Nu är mitt mästerverk klart. Jag är nöjd! Det blev en perfekt blandning av surt och sött och alla med digestive-botten kan slänga sig i väggen! -Det är Domino som gäller!;)

Havtornscheesecake (12-15 port.)

Botten:
200+ g Dominokex
100 g smält smör

Fyllning:
6 gelatinblad
200 g vitchoklad
0,5 dl socker
2 ägg
2 dl grädde
200 g naturell färskost (Philadelphia)
0,5 dl havtornssaft

Spegel:
3 dl havtornssaft
0,5 dl socker
2 gelatinblad

Gör så här:


Botten:
Hacka Dominokexen för hand eller i matberedare till småsmulor. Blanda med det smälta smöret. Lägg i en form med löstagbara kanter (Tips: Lägg bakplåtspapper i botten så får du bort den lättare). Låt stå i kylen 1-2 h.

Fyllning:
Lägg gelatinbalden i blöt i kallvatten ca. 5min. Vispa ägg och socker vitt och pösigt över vattenbad. Vispa grädden. Smält vitchokladen i vattenbad. Blanda i grädden med ägget och sockret. Blanda även i havtornssaften, osten och vitchokladen. Smält gelatinbladen och blanda i de med resten. Täck kanterna av formen med bakplåtspapper(kanterna på kakan blir snyggare då) och häll i smeten. Låt stå i kylen över natten.

Spegel:
Blötlägg gelatinbladen i kallvatten ca 5 min. Koka upp havtornssaften och sockret. Lägg i gelatinbladen. Låt svalna en stund (inte för mycket, då hinner det bli gelé innan det är på kakan men inte för lite heller för då smälter fyllningen). Häll havtornssmeten över kakan och ställ tillbaka i kylskåpet i några timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0