Dubbelchokladmousse 2.0

Eftersom det varit ett visst intresse ska jag nu lägga upp receptet på min delikata mousse. Det är alltså två olika recept. Jag gör först ena och låter stå i kylen kanske 1h och sedan gör jag andra och häller på. Några timmar ska moussen stå i kylen innan man kan servera. Alldeles perfekt blir den över natten. Jag lät inte den smälta chokladen svalna tillräckligt så min chokladmousse blev alldeles klimpig. Inget fel med chokladklimpar i förstås, de är ju goda, men...

Vitchokladmousse (6 port)

150 g vitchoklad
2 dl vispgrädde
1 dl kesella(kvarg)
1 ägg

Vispa grädden. Smält chokladen i vattenbad (så att den precis hinner smälta). Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning (chokladen får inte vara för varm för då klimpar smeten ihop sig). Rör ner kesella och till sist vänd ner grädden. Häll upp i glas (ca 3dl stora) och låt stå i en timme.


Mjölkchokladmousse (6 port)

200 g Fazers blå
2 äggulor
1 dl creme fraiche
2 msk socker
2 dl vispgrädde
(1-2 droppar pepparmyntsolja)

Smält chokladen i vattenbad (så att den precis smälter, smeten blir klimpig om chokladen är för varm). Vispa äggulor och socker poröst. Vispa grädden och vispa sedan i creme fraichen. Blanda chokladen och äggsmeten. Vänd i gräddfraichen i chokladen. Häll i samma glas som vitchokladmoussen. Ställ kallt


Garnering


3-4 stora färska jordgubbar
1-2 kiwi
vispgrädde (vanlig eller spray)


Spraya på grädden. Hacka jordgubbar och kiwi i små tärningar. Strö över moussen och grädden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0