Fudgekakor

Nu är det riktigt länge sedan jag bakat något igen. Tror att det tog lite stopp där i kvarkenträff-tider då jag bakade i två dagar. Jag har varit sugen på något gott hela veckan, men faktiskt lyckats hålla mig hittills. Däremot ska Katta bjuda på kladdkaka imorgon så då kanske jag får bort mitt sötsug. Fast det är väl snarare så att mycket vill ha mer... Jag har i all fall bestämt mig för att om jag bakar nåt inom en snar framtid ska det bli fudgekakor. De är verkligen supergoda, men det ser man ju redan på ingredienserna att det kommer att vara gott :P
 
Mängd: ca 30 bitar

200 g smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Glasyr:
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 g blockchoklad
100 g smör

Smält smör i en kastrull. Rör ner socker och ägg. Rör ner resten. Bred ut på bakpapper i långpanna. Grädda i 175° 15-20 min. Vänd kakan och ta bort bakpapperet.

Glasyr: Koka allt utom smör i en kastrull 15-20 min tills det tjocknar. Blanda i smör. Bred såsen över den kalla kakan. Låt svalna. Skär i rutor.
Mumsiga fudgekakor som är syndigt goda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0