Jukola

 
 
Så har jag då tagit mitt pick och pack och lämnat Umeå. Är nu hem-hemma i Vörå och förbereder mig för Venla OCH Jukola. Förberedelserna har väl gått sådär kan jag väl säga. Det kan hända att jag tränat lite väl mycket, vilket inte är alldeles ovanligt. Igår var jag dock till Kronoby och hälsade på hos Strandvalls och "vilade" upp mig. Det blev alltså en cykeltur till Tössbackan där jag såg på då de andra gymmade (jag kanske inte satt helt stilla men jag tränade inte heller), Bella och jag hoppade en del på deras studsmatta och spelade lite bollspel. Vi hann också äta en hel del, både på Hästöskatan (jag lovar, man blir MÄTT på deras hamburgare) och hemma där vi fick avnjuta mästerkocken Mats goda mat!
 
 
 
 Aktiv vila, eller vad ska man kalla detta?
 

Då jag kommit i land på onsdagen åt jag och pappa lunch på Rondo och sedan åkte vi en sväng via MySports, vilket vi för det mesta gör när vi passerar Vasa. Jag fick en stor överraskning, en splitterny träningskompis: en cykel.
 
Självklart var jag tvungen att testa direkt! Det blev alltså ett skippat styrkepass till förmån för ett A1 på cykel. Totala träningmängden blev dock mindre än om jag faktiskt hade styrketränat, för jag hade cyklat nästan lika mycket ändå!
 
Idag är det avfärd mot Jämsä och Venla/Jukola. Årets höjdpunkt i orienteringsväg! I Venlakavlen har vi ett bra lag i även i år så jag hoppas på att få gå ut på sista sträckan (av 4) bland de 50 främsta. (För de oinsatta så är det långt över 1000 lag med så 50 främsta är rätt bra redan). Det är 8,6 km i full fart som gäller, 55 min ska de bästa springa det på, och jag på lite drygt 60. Efter målgång hinner jag i bästa fall vila 4h innan det är dags för ombyte och uppvärmning inför Jukola och 12,4 km. (Normalt brukar en långdistans vara någonstans mellan 7 och 10 km, så det blir nog en utmaning som heter duga!!) Då ska jag starta i herrkavlen med över 1600 galna herrar. Jag startar i sista led så jag hoppas på att plocka några placeringar under loppet. Om jag orkar runt... Vi har bildat ett damlag som ska möta herrarna. Det är mest för att det är roligt som vi gör detta, men med tävlingsnummer och startskott så kommer det nog att bli allvar i skogen ändå! Med det säger jag på återseende någon gång nästa vecka då jag återhämtat mig från helgens bravader!!
 
Bild från en av förra årets mer lyckade tävlingar, seger i KP-viesti med Femman dream team!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0